Varg vs hund.

Jag har lite halvengagerat följt en vargdiskussion med främst hundägare inblandade. Jag har väl inte läst jättenoga men har jag förstått det rätt så bor någon i ett vargtätt område i Norge och det har både funnits spår och vargar synliga i trakterna där hon går med sina hundar. Hon tycker det är obehagligt. Tydligen har varg mitt på ljusa dagen knallat in på folks gårdar och tagit med sig en hund till lunch också.

  Jag har svårt att förstå problematiken. Så vitt jag vet har ingen människa blivit attackerad av varg senaste dryga 100 åren i Sverige. Hur det är i Norge vet jag inte men jag har inte läst om att någon människa blivit påhoppad där heller senaste tiden. Inte har jag hört talas om att varg slagit hund som gått i koppel heller. Så varför inte promenera med hunden kopplad i det vargtäta området?

  Och måste man lämna sina hundar ensamma ute på gården om den inte är så pass väl inhägnad att hundarna inte kan ta sig ut och således inte heller vargen ta sig in? Jag tycker faktiskt man får ”skylla sig själv” om man utsätter sin hund för risken att bli vargföda. Man måste faktiskt inte göra det. Inte tycker jag det är ett godtagbart skäl att börja skjuta av varg någonstans, bara för att hundägare vill att deras jyckar ska ränna fritt i skog och mark.

 

Själv bor jag inte i ett vargtätt område men om jag hade gjort det hade jag inte oroat mig det minsta. Figaro kan ta vara på sig själv. Det bevisade han igår när han utan att få en skråma slet huvudet av en tiger.


 




Kommentarer
Postat av: Majje

Vilken hårding!!

2009-10-30 @ 17:55:33

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0