Det är synd om råttorna som ingen vill ha.

Nu har det blivit sommar på riktigt! Det finns inte mycket negativt med sommaren, men ett par grejer finns det. En av dom är fågelungar som ramlat ur boet. Vi såg en idag, en död duvunge. Jag får helt ont i magen av det! Om dom har dött är det hemskt, om dom inte har dött men är pyttesmå så är det hemskt för då kommer dom dö. Om dom verkar okej och kanske snarare provflugit än ramlat ur boet och befinner sig nära en väg, då är tanken på att dom kan bli påkörda hemsk. Det är så mycket som kan sluta illa för en fågelunge.

  Hur som helst. Figaro och jag gled runt strömmen. Där är det riktigt fint just nu. Det blommar på alla håll och kanter och är alldeles grönt och lummigt. Jag såg en råtta. Naturligtvis hittade jag inte kameran bland all skit i väskan och hann inte ta kort på den. Jag fick ta kort på platsen där den satt och nu harjag själv ritat dit en råtta.

  Sånt ger mig också magont föresten. För det här var inte en brunråtta. Det var en tamråtta. Jag har haft en hel drös så jag känner igen en när jag ser en. Det verkar vara poppis att släppa ut sina tamråttor runt strömmen. Jag har sett två tidigare. Dom har jag försökt fånga in eftersom jag sett dom vid tillfällen då jag själv haft råttor och alltså haft möjlighet att ta hand om dom. Men dom har varit lite för skygga. Majje däremot fick tag på en hon såg, också runt strömmen tror jag och den fick bo hos henne, i min gamla bur som var ledig då.

  Den här råttan jag såg idag verkade ha koll på läget. Den rörde sig lugnt och avkopplat tills den förstod att jag höll span på den. Då försvann den kvickt som ett skållat troll. Jag tycker ändå det är hemskt för en vinter skulle den nog inte klara. Och jag tänker att den är så skygg för ingen brydde sig om den ens när den tillhörde någon och det är därför den blivit utkastad. Människor som bara dumpar sina djur på det där viset borde man *censur, censur, censur*.




Kommentarer
Postat av: Matilda

har aldrig förstått hur man kan lämna sina husdjur sådär. har folk inget samvete?



sv: balkonger är härliga! små som stora!

2010-05-20 @ 12:29:26
URL: http://www.matildasalmen.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0